Brev:
Hvornår 3. skemåltid?
1. september 2015
Alder:
5 mdr.
Hvornår 3. skemåltid?
Hej Helen.
Så har jeg igen et par spørgsmål, som jeg håber, at du kan hjælpe mig med.
Min datter er nu 5,5 mdr og godt igang med skemad. Hun får grød, enten af majsmel, majsgryn eller hirse om formiddagen og grøntsagsmos med kartofler og forskellige grøntsager til aften.
Et af mine spørgsmål går på, hvornår det 3. måltid skemad kan tilbydes?
Hun spiser nu mellem 0,5-1,5 dl mad af gangen. Oftest 3/4 dl grød om formiddagen og 1,5 dl grøntsagsmos til aften. Vi introducerede 2. skemåltid for ca. 3 uger siden. Hun får vand af kop til måltiderne. Derudover får hun 6 flasker mme i døgnet og drikker ca 150 ml af gangen bortset fra til natten hvor hun drikker ca 200. Vi laver grød og mos af vand men tilsætter ca 0,5 dl mme til hver portion. Hun får altså stadig meget mælk og drikker sagtens næsten en hel flaske 1-2 timer efter hun har spist ovenstående. Derfor tænker jeg om hun snart er klar til at vi putter 3. måltid ind. Hendes mave fungerer fint og hun kommer af med noget hver dag.
Når vi starter på 3. måltid er jeg også lidt i tvivl om, hvornår det er bedst at putte det ind. Vores dagsplan ser nogenlunde sådan ud:
Mellem kl 5 og 6: står op (vil ikke have flaske her)
Kl 8: flaske og puttes til formiddagslur, sover her ml 45 min - 1,5 time.
Kl 9.30: grød
Kl 11.30/12: flaske og puttes til middagslur, sover gerne 1,5 time her.
Kl 15/15.30: flaske og puttes til sidste lur. Sover her ml 30-45 min.
Kl 17 får hun grøntsagsmos mens eller lige før vi andre spiser aftensmad
Mellem kl 19-20: Flaske og puttes til natten, hvor hun sover fint afbrudt af 2 flasker:
Kl 24: flaske
Kl 3/4: flaske
Umiddelbart tænker jeg det 3. måltid skal ligge når hun kommer op fra middagslur kl 13.30, da der eller vil gå 7,5 time fra formiddagsgrød til aftenmos hvis jeg i stedet vælger at give hende grøden når hun vågner ved 6 tiden. Hva tænker du?
Er det stadig først fra 6 måneder man må introducere øllebrød/havregrød?
Hvornår tager man en flaske væk fra dagsplanen?
Noget andet er også det faktum at hun tit vågner meget tidligt, oftest 5.30, nogengange lidt tidligere. Vi har prøvet alt for at få hende til at sove videre; give flaske, putte hende hos os, sågar lagt hende i barnevognen og vugget hende. Men hun er bare vågen der!:) Skal vi bare acceptere at vi har fået en morgenfrisk pige eller har du andre råd til det?
Lige til slut skal jeg lige høre angående størrelsen på flaskesutten. Vi bruger mam-sutter str. 2, men kom til at se på pakken at hun egentlig burde skifte til str. 3, da str. 2 går til 4 måneder. Hun tømmer en flaske på 5-10 min med str. 2 og virker ikke utilfreds. Bør jeg forsøge med en størrelse større selvom det jo egentlig fungerer fint nu? Hun blev ammet til hun var næsten 4 måneder, så hun startede ud med str. 2 for 1,5 måned siden ca.
På forhånd tak for svar!
Venlig hilsen
Iben