Hvornår 3. skemåltid?

1. september 2015

Alder:
5 mdr.

Hvornår 3. skemåltid?

Hej Helen.

Så har jeg igen et par spørgsmål, som jeg håber, at du kan hjælpe mig med.

Min datter er nu 5,5 mdr og godt igang med skemad. Hun får grød, enten af majsmel, majsgryn eller hirse om formiddagen og grøntsagsmos med kartofler og forskellige grøntsager til aften.

Et af mine spørgsmål går på, hvornår det 3. måltid skemad kan tilbydes?
Hun spiser nu mellem 0,5-1,5 dl mad af gangen. Oftest 3/4 dl grød om formiddagen og 1,5 dl grøntsagsmos til aften. Vi introducerede 2. skemåltid for ca. 3 uger siden. Hun får vand af kop til måltiderne. Derudover får hun 6 flasker mme i døgnet og drikker ca 150 ml af gangen bortset fra til natten hvor hun drikker ca 200. Vi laver grød og mos af vand men tilsætter ca 0,5 dl mme til hver portion. Hun får altså stadig meget mælk og drikker sagtens næsten en hel flaske 1-2 timer efter hun har spist ovenstående. Derfor tænker jeg om hun snart er klar til at vi putter 3. måltid ind. Hendes mave fungerer fint og hun kommer af med noget hver dag.

Når vi starter på 3. måltid er jeg også lidt i tvivl om, hvornår det er bedst at putte det ind. Vores dagsplan ser nogenlunde sådan ud:

Mellem kl 5 og 6: står op (vil ikke have flaske her)
Kl 8: flaske og puttes til formiddagslur, sover her ml 45 min - 1,5 time.
Kl 9.30: grød
Kl 11.30/12: flaske og puttes til middagslur, sover gerne 1,5 time her.
Kl 15/15.30: flaske og puttes til sidste lur. Sover her ml 30-45 ...

Annonce

... min.
Kl 17 får hun grøntsagsmos mens eller lige før vi andre spiser aftensmad
Mellem kl 19-20: Flaske og puttes til natten, hvor hun sover fint afbrudt af 2 flasker:
Kl 24: flaske
Kl 3/4: flaske

Umiddelbart tænker jeg det 3. måltid skal ligge når hun kommer op fra middagslur kl 13.30, da der eller vil gå 7,5 time fra formiddagsgrød til aftenmos hvis jeg i stedet vælger at give hende grøden når hun vågner ved 6 tiden. Hva tænker du?

Er det stadig først fra 6 måneder man må introducere øllebrød/havregrød?

Hvornår tager man en flaske væk fra dagsplanen?

Noget andet er også det faktum at hun tit vågner meget tidligt, oftest 5.30, nogengange lidt tidligere. Vi har prøvet alt for at få hende til at sove videre; give flaske, putte hende hos os, sågar lagt hende i barnevognen og vugget hende. Men hun er bare vågen der!:) Skal vi bare acceptere at vi har fået en morgenfrisk pige eller har du andre råd til det?

Lige til slut skal jeg lige høre angående størrelsen på flaskesutten. Vi bruger mam-sutter str. 2, men kom til at se på pakken at hun egentlig burde skifte til str. 3, da str. 2 går til 4 måneder. Hun tømmer en flaske på 5-10 min med str. 2 og virker ikke utilfreds. Bør jeg forsøge med en størrelse større selvom det jo egentlig fungerer fint nu? Hun blev ammet til hun var næsten 4 måneder, så hun startede ud med str. 2 for 1,5 måned siden ca.

På forhånd tak for svar!

Venlig hilsen
Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren